Verden er i en læringskrise
Selv om over 90 prosent av verdens barn nå har tilgang til grunnskole, mangler over halvparten av alle barn og unge grunnleggende lese- og skriveferdigheter. Det betyr at verdenssamfunnet må trappe opp innsatsen for å nå bærekraftsmål fire om inkluderende kvalitetsutdanning for alle innen 2030.
I dag ble policy-briefen «God utvikling krever god utdanning» lansert. Briefen er den første i en serie på seks innspill til bærekraftsmålene som skal gjennomgås under årets høynivåmøte i FN om bærekraftsmålene (HLPF). Hovedbudskapet er at Norge må legge vekt på en helhetlig og koordinert innsats for å nå de mest marginaliserte, arbeide for rettferdige skattesystemer og gi økt bistand til utdanning. Policy-briefen er et samarbeidsprosjekt mellom medlemsorganisasjoner i Forum for utvikling og miljø og Global Campaign for Education (GCE).
-Et fundamentalt prinsipp er at grunnutdanning er en menneskerett og skal være gratis, sier Gina Ekholt, utviklingspolitisk seniorrådgiver i Redd Barna, som også koordinerer GCE Norge. 1990-tallets kampanjer for fjerning av skolepenger bidro til et av de største fremskrittene for tilgang til utdanning. Men tross verdensledernes løfte om at ingen skal utelates, er det i dag få aktører som holder denne fanen høyt, sier Ekholt.
-Vi forventer at Norge er en tydelig forkjemper for retten til gratis og inkluderende kvalitetsutdanning, sier Ingrid Rostad, fungerende daglig leder i Forum for Utvikling og miljø.
De mest sårbare barna faller utenfor
Det er ikke tilfeldig hvem som ikke lærer – det er de mest sårbare som faller utenfor: jenter, barn som lever i krise- og konfliktområder, barn med funksjonsnedsettelser, barn i sårbare omsorgssituasjoner, barn fra urfolksgrupper, og barn som diskrimineres på grunn av etnisitet, språk, kjønnsuttrykk eller legning, er noen av de mest marginaliserte barna. Mange av disse er ikke synlige i statistikken, noe som gjør at de heller ikke blir regnet med i politiske beslutningsprosesser og budsjetter.
- Mangel på gode offentlige utdanningstjenester vil ytterligere forsterke ulikhet og bidra til at enda flere faller utenfor, sier Rostad.
Regjeringen må sikre at all norsk utdanningsbistand bygger inkluderende skolesystemer hvor alle barn og unge har mulighet til å lære. Dette innebærer også en satsing på målrettede tiltak for å sikre at grupper slik som barn med funksjonsnedsettelser blir inkludert.
- Ikke minst må Norge ta aktivt avstand fra kommersialisering av og i utdanning og sikre at norske bistandspenger ikke går til kommersielle tilbydere av grunnutdanning, avslutter Rostad.