ForUM er tilfreds med at regjeringen har økt bistandsbudsjettet til 1,09% av BNI.
Vi vil likevel gjenta kritikken fra forrige år om at en del av tiltakene som finansieres, - selv om de godtas som utviklingshjelp (ODA) av OECD DAC, tar for stor del av denne økningen. Flyktningtiltak i Norge utgjør 877 millioner av veksten i budsjettet og er større en den totale veksten i hele 03-området, hvilket betyr at det reelt sett er en nedgang i bistandsmidler rettet mot utviklingsland.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen om at det settes et tak for andelen av bistandsbudsjettet som kan gå til flyktningtiltak i Norge. Nødvendig fortsatte økte bevilgninger til flyktningtiltak ut over denne andelen må belastes andre departementer.
ForUM støtter sterkt opp under regjeringens betydelige satsing på klima- og skogtiltak. Disse tiltakene kan ha direkte effekt for de fattigste som lider mest under økte CO2 utslipp. Men midlene som budsjetteres til Klima- og Regnskogssatsingen kap. 166 over bistandsbudsjettet må kunne måles på effekten for fattige land og grupper. Vi mener at de tiltak som først og fremst er rettet mot å betale vår klimagjeld, herunder tiltak til reduksjon av klimagasser og skogens karbonlagringsevne, ikke skal belastes bistandsbudsjettet.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen tydeliggjøre og dokumentere den fattigdomsreduserende effekten av klima og skogsatsingen og offentliggjøre resultatene både med hensyn til miljø og fattigdom.
ForuM ser videre at post 166, Miljø- og bærekraftig utvikling, uten skogsatsingen er redusert med 140 mill i perioden 2008-2010. Vi vil advare mot at skogsatsingen går på bekostning av annet viktig arbeid for miljø i utviklingssamarbeidet
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen sørge for å opprettholde den satsingen som Handlingsplanen for miljørettet utviklingssamarbeid varslet.
De internasjonale klimaforhandlingene kan stoppe opp dersom de rike utslippslandene ikke er villig til å yte betydelig tilleggsmidler ut over tradisjonell bistand.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen sikre betydelige norske tilleggsmidler til tilpasningstiltak og teknologioverføring, ut over utslippsreduserende tiltak som skogsatsingen utgjør.
Etter mange år med redusert støtte til landbruksrettet bistand er ForUM er svært glad for signalene om styrking av landbruk og vektleggingen av retten til mat i statsbudsjettet. Men vi kan ikke se at dette er reflektert i økning av relevante budsjettposter. Kap.150 og 151, bistand til Afrika og Asia er redusert. Disse kontinentene opplever den største veksten i antall sultne i kjølvannet av finanskrisen. Vi er langt unna å nå tusenårsmål nr.1.
ForUM vil derfor anmode komiteen om å
· be regjeringen sikre at budsjettpostene 150 og 151 bringes opp nivå for 2009 med hovedvekt på landbruksrettede tiltak.
· be regjeringen sette i gang et arbeid for å revidere/revitalisere Handlingsplanen for Landbruk i bistanden (2004) eventuelt lage en ny handlingsplan for å styrke innsatsen for matsikkerhet, Retten til Mat, småskala landbruk innen for norsk utviklingspolitikk.
Kap 161 Næringsutvikling
Økt støtte til næringsutvikling er avgjørende for fattige land. Men vi vil advare mot at norske næringsinteresser kan overskygge for en kritisk vurdering av utviklingseffekten av disse tiltakene. ForUM er derfor positiv til at NORAD nå er i gang en evaluering av norsk næringsrelatert bistand.
15 % av Norges 83 største selskaper innrømmer å ha medvirket til menneskerettighetsbrudd ifølge Amnesty Internationals nye rapport. For Norge er det store statlige eierskapet i mange av disse selskapene en særlig utfordring. I forbindelse med behandlingen av Stortingsmelding 10.(2008-2009), ba Stortinget regjeringen utrede muligheten for å etablere et etikkombud for norsk og internasjonalt næringsliv.
ForUM anmoder komiteen om å
· minne regjeringen om dette som en anmerkning til post 70 og sikre at en slik prosess starter raskt.
Kap 164 Fred forsoning og nedrustning
ForUM er meget tilfreds med at regjeringen ”støtter aktivt opp om å få på plass en egen konvensjon om handel med konvensjonelle våpen,” som det står i UDs fagpropososjon side 24 (hovedinnledningen, del 6.2 ”Trygge Norges sikkerhet”). I likhet med regjeringen mener ForUM at det også trengs en sterk innsats for nedrustning for utvikling, samt mot væpnet vold og spredning av håndvåpen. ForUM forutsetter at UDs innsats på disse områdene forsterker og utfyller UDs innsats for en effektiv, juridisk bindende Arms Trade Treaty (ATT) og ikke fortrenger den. Det er nå nesten enstemmig internasjonal oppslutning om en sterk ATT fra 2012. Forum mener også at det sivile bidraget til fredsbygging og fredsbevaring må styrkes og samordnes.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen være en internasjonal pådriver for en sterk, effektiv og omfattende ATT som tetter igjen smutthull og bygger på internasjonal rett.
· oppfordre FNs sikkerhetsråd til å implementere FN-paktens neglisjerte artikkel 26 som sier at Sikkerhetsrådet skal presentere en plan for nedrustning for utvikling.
· foreta en mulighetsstudie om sivile fredsstyrker i 2010.
Kap 171: Multilaterale finansinstitusjoner
ForUM er positivt til at regjeringen igjen understreker at den ”sier nei til krav om privatisering og liberalisering i Verdensbankens og IMFs programmer.” I de kommende påfyllingsrundene i Afrikabanken og Verdensbankens utviklingsfond (IDA) blir det viktig å holde fast ved regjeringserklæringens løfte om at ”volum av norsk bistand til Verdensbanken skal gjøres avhengig av bankens resultat i reform- og demokratiseringsprosesser”.
Kap 172: Gjeldsslette og gjeldsrelaterte tiltak
Bevilgninger til gjeldsslette og gjelsrelaterte tiltak ble fra 2007 til 2009 redusert med over 100 millioner kroner. I statsbudsjettet for 2010 er bevilgningen uendret. I tillegg til gjeldsslettetiltak og betalingsbalansestøtte, finansierer midlene ”fremme av gjeldspolitisk nytenkning”, som arbeid mot illegitim gjeld og for ansvarlig långivning. ForUM ser det som et positivt signal at nedgangen nå er stoppet, men frykter at Norge ikke kan følge opp en ambisiøs norsk gjeldspolitikk uten en økning i denne posten etter flere år med kutt.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen om å øke bevilgningen med 100 millioner kr slik at vi når tilbake på 2007 nivå.
Den glemte vannkrisen
Vannkrisen er kanskje den største krisen i vår tid, men omtales verken i statsbudsjettet eller regjeringserklæringen, selv om naturressursforvaltning er et av regjeringens satsningsområder. I 2025 vil 2/3 av verdens befolkning oppleve vannknapphet. Verdens vannressurser er truet av klimaendringer, forurensning og overforbruk. En av fem mangler i dag trygt vann, to av fem mangler et verdig sanitærtilbud. Flere mennesker døde av mangel på rent vann i siste tiår enn det samlede antall omkomne i krig og konflikt siden annen verdenskrig. Samtidig er vannkrisen en kilde til konflikt. Til tross for den klare koblingen til helse, matsikkerhet, klima, rettigheter, fattigdom og konflikt har vann og sanitær fått liten oppmerksomhet i utviklingsstrategier. ForUM mener at Norge må bidra til at vann sikres som et globalt fellesgode som fordeles og forvaltes for både dagens og framtidige generasjoner.
ForUM anmoder komiteen om å
· be regjeringen å styrke retten til vann og sanitær gjennom å støtte arbeidet for retten til vann og sanitær i FNs menneskerettighetsråd, inkludert fremme opprettelsen av en bindende FN-konvensjon om retten til vann og sanitær samt ratifisere tilleggsprotokollen til FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter som gir individuell klageadgang