Hovedpoenget i rapporten er at også salg av våpendeler, og ikke bare ferdigprodusert våpen, må reguleres gjennom Arms Trade Treaty (ATT). Foreløpig er dette inne i ATT-teksten det forhandles om, men det er flere land, blant annet Brasil og Malaysia, som ikke ønsker å ha det med i avtalen, så ingenting er sikkert.
- Det er fortsatt usikkert om det i det hele tatt blir en våpenhandelsavtale, og ingen av hovedpunktene er på plass så langt. Et avgjørende spørsmål er om man klarer å bli enige om å inkludere handel med våpendeler i avtalen, sier rådgiver i ForUM Siri Luthen.
I dag er det slik at en stat som har blitt nektet å kjøpe kan omgå regelverket ved å handle de nødvendige delene fra ulike land og deretter montere det ferdige produktet, eller i noen tilfeller kjøpe et selv-monteringssett, for så å selge det til undertrykkende regimer. I forbindelse med salg av deler og komponenter har det for eksempel vært diskusjon rundt at Norge via USA har solgt drivstoff til Hellfire-raketter som ble brukt av Israel i Gaza og i Irak, selv om Norge ikke har lov til å selge til Israel direkte eller til land i krig.
Det er helt nødvendig at deler og komponenter inkluderes under ATT fordi det i dag er svært få leverandører av forsvarsmateriell som produserer det faktiske sluttproduktet. Hvis ikke dette kommer inn i avtalen vil store deler av våpenhandelen falle utenfor ATT-mandat og skape sikkerhetsrisiko og mangel på åpenhet i våpenhandelen. Det kan bli et farlig smutthull i avtalen dersom ikke våpendeler omfattes.