Norges Vel søker etter en controller som kan styrke vårt arbeid for internasjonal næringsutvikling, primært i Afrika. Har du sterk kompetanse og erfaring innen økonomi- og risikostyring, antikorrupsjonsarbeid og regnskap, samt god forståelse for prosjekt- og prosessledelse? Er du en lagspiller som trives i et miljø som kombinerer ideelle målsetninger med kommersielle aktiviteter og har lyst til å bidra til å etablere bærekraftige selskaper i Sør? Da vil vi veldig gjerne høre fra deg!
Arbeidsoppgaver
- Gjennomføre og videreutvikle Norges Vels rutiner for økonomi- og risikostyring og anti-korrupsjonsarbeid i det internasjonale arbeidet
- Sikre at kontraktfestede krav fra Norges Vels donorer følges opp internt og hos våre lokale partnere
- Sikre god økonomistyring i programmene gjennom å kvalitetssikre og kontrollere budsjetter, tildelinger, overføringer og regnskap og ved å rapportere avvik og anbefale korrigerende tiltak underveis
- Økonomiansvar fra A til Å for internasjonal avdeling, herunder månedsavslutning, utarbeide prosjektregnskaper, forestå økonomisk rapportering til donor og styre revisjonsprosesser i Norge og utlandet
- Utføre internrevisjon/kontroller med hensikt å forebygge, avdekke og håndtere svakheter i partneres økonomiforvaltning
- Utvikle og styrke forvaltningskompetansen hos våre lokale partnere
- Bidra til å utvikle rutiner for økonomistyring i nystartede virksomheter, slik at de på sikt kan bli bærekraftige bedrifter
- Være med og vurdere business case ved nye prosjekter
- Representere Norges Vel i norske og internasjonale nettverk knyttet til antikorrupsjon
- Kapasitetsbygging av kollegaer og lokale partnere
Andre oppgaver kan tilkomme
Kvalifikasjoner
Du har:
- Høyere økonomisk utdannelse
- Relevant erfaring innen controlling, revisjon og regnskap
- Gode kunnskaper og erfaring med budsjettering, økonomistyring og risikostyring
- Gjerne internasjonal erfaring og kjennskap til norske og internasjonale donorer og deres rutiner og krav
- Erfaring med opplæring og kapasitetsbygging innen økonomi
- God systemforståelse, spesielt innen Excel og IT-verktøy generelt
- Gode norsk og engelskkunnskaper, skriftlig og muntlig
Du er:
- Initiativrik og ikke redd for å stille kritiske og kartleggende spørsmål
- God til å kommunisere faglig, også med personer som ikke har økonomibakgrunn
- Selvgående, men også samarbeidsorientert
- Analytisk, systematisk, nøyaktig og leveringsdyktig innenfor stramme tidsfrister
- Tilpasningsdyktig med evne til å bygge gode relasjoner i et internasjonalt og tverrkulturelt miljø
- Etisk bevisst med høy personlig integritet
Vi tilbyr:
- Meningsfylt arbeid i et engasjert fagmiljø
- Stiling med stort ansvarsområde og betydelig mulighet for selvstendighet i jobben
- Muligheten til å styrke organisasjoner og bedrifter i Øst- og Sørlige Afrika og bruke kompetansen som økonom til å bidra til en mer bærekraftig verden
- Anledning til å reise og jobbe tett på spennende internasjonale partnere
- Heltid i fast stilling
- Lønn etter avtale
- Fleksibel arbeidstid
- Faste samarbeidsdager på kontoret, mobil arbeidsplass øvrige dager
- Solid pensjonsordning
- Bedriftshelsetjeneste
Arbeidssted på Hellerud Gård på Oslo-grensa, med nærhet til kollektivtilbud og gode parkeringsmuligheter og elbillading.
Spørsmål om stillingen kan rettes til Norges Vel v/utenlandssjef Reinaart Pretorius, tlf.: 416 37 603.
Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn.
Kortfattet søknad med CV sendes på engelsk eller norsk innen onsdag 23. mars. Søknaden merkes "Controller – internasjonal avdeling". Søknader behandles fortløpende.
Norges Vel er en ideell og uavhengig medlemsorganisasjon. Vår internasjonale avdeling arbeider med matsikkerhet og bærekraftig næringsutvikling innenfor landbruk og akvakultur. Sammen med lokale og internasjonale partnere skaper vi nye arbeidsplasser og økte inntekter for småskalaprodusenter i våre samarbeidsland. Ideskaping, gründerskap, samarbeid og kommersialisering står sentralt i vårt arbeid.