Publikasjoner
2025
2024
Rapport: Joint Nordic Effort for Biodiversity. Recommendations from Nordic civil society
Samarbeidsprosjekt med et titalls sivilsamfunnsorganisasjoner fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene. Rapporten inneholder anbefalinger for en ambisiøs implementering av naturavtalen, både i Norden og internasjonalt.
2023
Antologi: Seier eller svik? 30 år i kamp for en bærekraftig verden
Seier eller svik? 30 år i kamp for en bærekraftig verden er utgitt i anledning Forum for utvikling og miljø (ForUM) sitt 30-årsjubileum og inneholder tekster fra en rekke bidragsytere.
2022
2021
Brief: Nasjonale forum for bærekraftsmålene
Brief om organisering av arbeidet med bærekraftsmålene og partnerskap med ikke-statlige aktører

Rapport: Partnerskap, politikk og penger
Partnerskapet med sivilsamfunnet kan styrkes på flere punkter. ForUM lanserer en rapport som setter søkelyset på sivilsamfunnsdeltagelse i internasjonale prosesser.
2020
Nasjonale handlingsplaner og strategier for bærekraftsmålene - gode eksempler fra arbeidet med bærekraftsmålene i andre land
Norge skal i 2021 få en nasjonal handlingsplan for bærekraftsmålene. I det kontinuerlige arbeidet med å utvikle og revidere den norske handlingsplanen har vi mye å lære av erfaringer fra andre land. Tyskland fikk for eksempel sin første nasjonale strategi for bærekraftig utvikling allerede i 2002.
Naturens tilstand 2020 - vurdering av Norges innsats for å nå verdens naturmål
Rapporten vurderer Norges innsats for å nå de 20 Aichimålene, verdens naturmål, som har frist i 2020. Rapporten er skrevet av Sabima, Naturvernforbundet, WWF Verdens naturfond og Forum for utvikling og miljø.
PRIVAT FINANSIERING FØRST: Konsekvenser for bærekraftsmålene og utviklingspolitikken
Allerede før koronapandemien lå vi bak skjema med å nå FNs bærekraftsmål. Skal vi nå målene, er det behov for enorme økonomiske ressurser.
"Private finance first" er en sentral del av Verdensbankens strategi for å finansiere bærekraftsmålene. Strategien går ut på at man så langt det er mulig alltid skal søke å mobilisere private ressurser til utviklingsprosjekter.
Men hva vet vi egentlig om utviklingseffekten av denne strategien?
Denne rapporten er skrevet av Kirsten Natvig og Rolf A. Vestvik, fra CONOW
NORDIC MATRIX: National Action Plans for the Sustainable Development Goals
Publikasjonen presenterer de nordiske landenes handlingsplaner, og kommer med anbefalinger til hvordan de ulike landene bør gå fram når de eksisterende planene løper ut. Publikasjonen har også egne anbefalinger til hvordan Norge bør gå fram i arbeidet med en nasjonal handlingsplan for alle bærekraftsmålene.
Publikasjonen er et resultat av et treårig samarbeidsprosjekt mellom ForUM og deres søsterorganisasjoner i Sverige, Finland og Danmark. Med støtte fra Nordisk Råd har de nordiske paraplyorganisasjonene opprettet et nettverk for utveksling av informasjon og læring.
Funding what counts – assessment of channels for increasing Norwegian climate finance
Funding what counts – assessment of channels for increasing Norwegian climate finance
Study commissioned by Norwegian Church Aid, Rainforest Foundation Norway, Friends of the Earth Norway, Caritas Norway, the Development Fund and the Norwegian Forum for Development and Environment.
By Hans Peter Dejgaard and Andrew Hattle
March 2020
Notat: Bærekraftige matsystemer i klimaendringenes tid – Hva skal være Norges bidrag i kampen mot sult?
Notat: BÆREKRAFTIGE MATSYSTEMER I KLIMAENDRINGENES TID – Hva skal være Norges bidrag i kampen mot sult? Skrevet av Catharina Bu, Tankesmien Agenda, på oppdrag for Forum for utvikling og miljø (ForUM)
2019
Implementering av bærekraftsmål 12 i de nordiske landene
Rapporten er produsert for Nordisk råd, og gir en analyse av de nordiske landenes arbeid med bærekraftsmål 12 om bærekraftig produksjon og forbruk. Rapporten presenterer også nordisk sivilsamfunns anbefalinger til arbeidet med mål 12.
Samstemthetsbriefene 03: En samstemt handlingsplan for bærekraftsmålene
Innen 2030 skal verden nå bærekraftsmålene. Norge må gjøre sin del av jobben og for å få fremgang i arbeidet må det lages en nasjonal handlingsplan som sikrer at alt Norge gjør trekker i samme retning og støtter opp om bærekraftsmålene.
Les briefen med organisasjonenes innspill til en norsk handlingsplan her
Briefen er laget av Forum for utvikling og miljø, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna, Spire, FORUT, UNICEF Norge, Norges Kristne Råd, FN-sambandet, Atlas-alliansen, Caritas Norge, Attac, Fairtrade Norge, KFUK-KFUM Global, Sex og Politikk og LNU.
Innspill 5/6: Fred og demokrati som forutsetning for bærekraft
Bærekraftig utvikling kan ikke bli oppnådd uten fred og sikkerhet, og fred og sikkerhet er i fare uten bærekraftig utvikling.
Innspill 4/6: Skatt og velferd mot ulikhet
Rettferdig skatt og offentlig velferd er avgjørende for å utjevne ulikhet.
Innspill 3/6: Ungdom er nøkkelen
Ungdom er nøkkelen til å nå bærekraftsmål 8 om anstendig arbeid. Hvordan kan Norge bidra til at ungdom blir inkludert?
Innspill 2/6: Klimamål for klimakrisen
Hvordan kan Norge gjøre en rettferdig innsats for å nå bærekraftsmål 13 om å bekjempe klimaendringer og konsekvensene av disse? Sammen med 13 andre organisasjoner har Forum for utvikling og miljø utarbeidet politikknotatet Klimamål for klimakrisen.
MATSYSTEMER I NORSK UTVIKLINGSPOLITIKK: Matsikkerhet, klimatilpasset landbruk og ernæring
Matsikkerhet, klimatilpasset landbruk og ernæring. Rapport skrevet av: Anne Hatløy (Fafo), Malena Kyvik Martens (Fafo), Svein Erik Stave (Fafo) på oppdrag for Forum for utvikling og miljø.
Innspill 1/6: God utvikling krever god utdanning
Hvordan kan Norge jobbe for å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle?
Samstemthetsbriefene 02: Samstemthet i de nordiske landene
SAMSTEMTHET I DE NORDISKE LANDENE: Hva kan Norge lære av sine naboer? Samstemt politikk for utvikling er viktig for å sørge for at et lands nasjonale og internasjonale politikk leder mot samme overordnede mål, som er en bærekraftig utvikling. Siden 2003 har alle land i OECDs utviklingskomite (DAC) forpliktet seg til å følge opp og styrke sitt samstemthetsarbeid, men innsatsen varierer fra land til land.
Les innspillet fra Forum for utvikling og miljø, Spire, Kirkens Nødhjelp og Redd Barna her.
2018
Samstemthetsbriefene 01: Hva er samstemt politikk for bærekraftig utvikling?
HVA ER SAMSTEMT POLITIKK FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING? Innspill til hvordan Norge kan føre en samstemt politikk for bærekraftig utvikling.
FN har vedtatt 17 bærekraftsmål som skal nås innen 2030. En forutsetning for at verdenssamfunnet skal lykkes, er at det føres en mer samstemt politikk for bærekraftig utvikling. Hva innebærer det? Som idé og ambisjon innebærer en samstemt politikk i prinsippet at all politikk – på tvers av politikkområder og fagdepartementer – skal bidra til bærekraftig utvikling. Samstemthet betyr i bunn og grunn å unngå å gi med den ene hånden og ta med den andre, og å sørge for at ulike politikkområder og tiltak drar i samme retning.
Briefen tar for seg hva samstemthet er, hvordan konseptet har utviklet seg, og hvilke strukturer og prosesser som må på plass i Norge for å styrke arbeidet med samstemthet. Briefen er den første i en serie.
NORWAY’S FAIR SHARE OF MEETING THE PARIS AGREEMENT
Rapporten «Norway’s Fair Share of meeting the Paris agreement» presenterer en utredning av hva som er Norges rettferdige andel av de globale utslippskuttene som er nødvendige for å begrense global oppvarming til 1,5°C over førindustrielt nivå og nå SDG 13. I tillegg beregner rapporten Norges rettferdige andel av kostnadene for at utviklingsland skal få tilpasse seg til et endret klima, som Parisavtalen forplikter oss å bidra til.
Innspill 6/6: Umiddelbart behov for mer og bedre finansiering
Tre år etter FNs medlemsland vedtok bærekraftsmålene, Addis Abeba Action Agenda og Paris-avtalen, er det lite som tyder på at verden er på vei til å nå målene raskt nok.
Under FNs generalforsamling i 2019 skal verden opp til tentamen, med første gjennomgang av bærekraftsmålene og Addis Ababa Action Agenda på statsledernivå siden målene ble vedtatt. Vi er ikke i nærheten av å få på plass løsningene for finansiering. Norge har viktige erfaringer og er anerkjent når det gjelder utviklingsfinansiering. Nå må et rettferdig globalt skattesystem, kampen mot nye gjeldskriser og en kritisk tilnærming til offentlig-privat samarbeid (OPS) være nøkkelingrediensene i Norges oppskrift på å finansiere bærekraftsmålene.