Utfordring
Selv om formålet med OECDs klagemekanisme er å skape dialog mellom klagende og selskapet, var det kun spede tilløp til dialog de første to første årene klagen var under behandling. I denne perioden jobbet Cermaq mest for å få klagen avvist, og vi arbeidet for å sikre at klagen ville bli behandlet. Det var først etter at et nytt kontaktpunkt ble etablert og sekretariatet ble flyttet ut av Utenriksdepartementet i mars 2011, at grunnlaget for reelle forhandlinger ble lagt. På den ene siden ble selskapet presset av kontaktpunktets inngående spørsmål og prinsippet om at unnvikende eller manglende svar ville komme i klagens favør. Vi som klagere ble presset av at kravet vårt om uavhengige undersøkelser ble avvist.
Tiltak
Da vi så at det nye kontaktpunktet jobbet for å skape en bedre maktbalanse mellom oss og selskapet, og vi forstod at det ikke ville innhente mer uavhengig informasjon, var vår vurdering at forhandlinger var den eneste måten vi kunne få belyst klagen på. Alternativet var å nekte forhandlinger og be om en slutterklæring fra kontaktpunktet der vi risikerte at saken ikke ville bli ytterligere belyst. Forhandlinger betyr at begge parter må akseptere å gi noe. Vi ga opp noen av våre svakere dokumenterte punkter for å få innrømmelser fra selskapet. Prosessen var dessuten blitt såpass langdryg og ressurskrevende at begge parter var interessert i å avslutte den.
Erfaring
Kontaktpunktet la grunnlaget for en langt mer balansert dialog etter at begge parter sa ja til forhandlingene. Selskapet ble nødt til både å gjøre innrømmelser og komme med løfter om forbedringer i skriftlig form, mens vi måtte forsake innrømmelser fra selskapet på flere viktige områder som var svakere dokumentert (arbeidsmiljø i Chile og forholdene generelt i Canada).
Lærdom og anbefaling
Det er fornuftig å vise vilje til forhandlinger om en felleserklæring dersom en mener det kan bidra til å opplyse saken, og en er forberedt på å gi noe ved forhandlingsbordet. I noen saker, som ForUMs klage mot Aker Kværner for medvirkning til menneskerettighetsbrudd på Guantanamo hvor umiddelbar avslutting av arbeidet på basen var det absolutte minstekravet, kan forhandlinger være uegnet. Be om en avklaring på prosess og alternative resultat før forhandlinger aksepteres. Det er lurt å forberede seg og lage en prioritert liste over hva det er mulig å gi og avklare hvor tålegrensen går. Forhandlingene kan brytes dersom de leder til et uakseptabelt resultat. Da vil kontaktpunktet på egen hånd vurdere saken og utstede en slutterklæring.