Utfordring
Forhandlingene var berammet til en dag, med utgangspunktet i et tekstforslag til felleserklæring utarbeidet av rådgiveren og kontaktpunktet. Teksten var utarbeidet på bakgrunn av konsultasjoner sekretariatet til kontaktpunktet hadde med alle tre partene. Det gjorde at vi måtte forhandle ut ifra en tekst vi ikke var kjent med.
Tiltak
Som klagere ville vi ha innrømmelser av feil fra selskapets side, samt løfter om at selskapet skulle følge beste miljøpraksis og internasjonale standarder for arbeids- og urfolksrettigheter. Selskapet krevet formuleringer om at sentrale punkter i klagen var urettmessige. Etter hvert utformet partene kompromisser direkte over bordet og utformet en første kompromisstekst. Dette ble bearbeidet videre de neste dagene og felleserklæringen ferdigstilt og klar til å bli undertegnet av selskapets og organisasjonenes styreledere.
Erfaring
Kontaktpunktet hadde ikke erfaring fra forhandlinger i liknende saker, og lot seg presse av Cermaq. Dette var provoserende for oss, som sto uten støtte fra forhandlingsrådgiveren. Da de mest følsomme temaene ble diskutert, ble stemningen ganske amper. Partene var likevel innstilt på å finne fram til en løsning innen de rammene som var satt for møtet. Muligens var Cermaqs konsernsjef noe mer imøtekommende enn forventet, da det kort tid etter forhandlingene ble klart at han skulle slutte i konsernet. Vi ser ikke bort fra at klagesaken og de forholdene den omfattet kan ha vært medvirkende til de omfattende utskiftingene i ledelsen og styret fra 2009, som igjen førte til positive holdningsendringer i selskapet.
Lærdom og anbefaling
Be om at kontaktpunktet redegjør for spillereglene, tidsrammene og hvem som skal ha hvilke roller i god tid før forhandlingene. Det bør være en nøytral forhandlingsleder til stede, og forhandlingene bør ikke skje innenfor en så stram tidsramme at det skaper unødvendig stress. Be om pauser og søk råd når det er nødvendig under forhandlingene. Avklar hvor tålegrensen deres går og når forhandlingene bør avsluttes til fordel for en slutterklæring fra kontaktpunktet.