Utfordring
Selv om felleserklæringen ble ferdigstilt sent i juni, forslo kontaktpunktet at den skulle signeres offentlig i august slik at alle styrelederne kunne være tilstede. Kontaktpunktet ønsket også å bruke anledningen til å filme en seremoni til med en presentasjonsvideo for kontaktpunktet. Det var greit for alle parter, men det ble vanskeligere da kontaktpunktet og selskapet ønsket å selge inn saken eksklusivt til et nasjonalt medium, og lage en felles pressemelding.
Tiltak
Vi aksepterte ikke en felles pressemelding, med utformet vår egen. Vi aksepterte at saken skulle selges eksklusivt inn til et medium, som skulle inviteres til seremonien og samtidig kunne få kommentarer fra alle partene i saken. Deretter stod vi fritt til å omtale saken i media.
Erfaring
Undertegnelsesseremonien av felleserklæringen ble gjennomført i Utenriksdepartementet. Først ble dokumentet signert av styrelederne, bilder tatt, filming og intervjuer gjennomført av en nasjonal avis (Dagens Næringsliv). Deretter fulgte en felles middag for å avslutte forhandlingene. Et par uker etter fikk vi en kronikk om saken i Dagsavisen.
Lærdom og anbefaling
Vær bestemt på å kunne styre egne medieutspill så snart en felleserklæring er offisiell. Be om detaljer om planene for et evt. arrangement for undertegnelsen, og spill inn ønsker og krav til disse.
Tenk gjennom hvilken mediekanal som passer best til saken. I klagesaker relatert til OECDs kontaktpunkt kan være en fordel å velge en avis som er sterkt på næringsliv.