Utfordring
Et delvis statseid flernasjonalt selskap med milliardomsetning innen en flaggskipnæring for Norge som oppdrett, har mange muligheter til å påvirke politiske aktører og byråkrati. Vi fikk via omveier høre om separate møter og kontakt mellom kontaktpunktet og selskapet. Det var derfor nødvendig for oss å skape en motvekt mot denne påvirkningen.
Tiltak
Vi tok kontakt via brev med ansvarlig statsråd i Nærings- og handelsdepartementet, som eier av statens aksjer i selskapet, for å redegjøre for klagen og problemene med selskapet. I påfølgende samtaler med en statssekretær i departementet, redegjorde vi ytterligere for saken. Parallelt med dette jobbet vi i allianse med en rekke organisasjoner for få fokus på statens eierskapsansvar i forkant av den nye eierskapsmeldingen.
Erfaring
Vi mener det var viktig å gå i dialog med staten som deleier av selskapet. Vi opplevde at politisk ledelse i det ansvarlige departementet var interessert i alternativ informasjon om hvordan tilstanden var i selskapet, og var bekymret for forholdene som var blitt lagt fram. I april 2011 kom Regjeringens nye eierskapsmelding, som var betydelig mer ambisiøs enn tidligere.
Lærdom og anbefaling
Det nye kontaktpunktet er faglig uavhengig av regjeringen. For å understøtte en klage,kan det likevel være nødvendig og effektivt å kombinere en klageprosess mot et selskap med statlig eierskap å kontakte ansvarlig departement, regjering og relevante politikere om saken, samt delta i debatten om forventninger til statlig eierskap. Det er ikke realistisk å tro på full åpenhet i en dialog med eier og selskap. Det skyldes både reell og påberopt børssensitivitet. For å oppnå tillit i kontaktpunktet og hos selskapet bør en holde seg til reglene om konfidensialitet i dialog- og meklingsprosessen, se pkt. 13.